Stacja Muzeum Sochaczew – skansen

Przyjeżdżając do Sochaczewa pociągiem od razu powita nas zaproszenie do muzeum kolei wąskotorowej. Obok budynku dworca stoi niewielki, dwuosiowy parowóz. Jest to Ryś o oznaczeniu T 1685. Ma rozstaw kół 750mm. Został wyprodukowany w fabryce FABLOK Chrzanów. W czasach swojej świetności pracował w Cukrowni Dobre, a od 1989 roku stoi przed Sochaczewskim dworcem jako eksponat.

Kierując się w stronę muzeum dostrzeżemy kolejny eksponat. Stojący pod budynkiem dawnego dworca parowóz o rozstawie 600mm. Wyprodukowany w 1911 roku w Hanomag – Hannoversche Maschinenbau AG. W latach 1929-1964 pełnił służbę na kolei Cukrowni Klemensów, gdzie nosił oznaczenie “1”. W 1974 roku został przekazany do zbiorów Muzeum Kolejnictwa.

Samo Muzeum Kolei Wąskotorowej w Sochaczewie powstało w 1986 roku, jako oddział Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Jest to jeden z największych tego typu zbiorów w Europie. Na terenie skansenu znajdziemy około 200 egzemplarzy różnego taboru wąskotorowego (lokomotywy spalinowe, elektryczne, parowe, wagony pasażerskie, towarowe oraz tabor specjalny). Ponadto muzeum oferuje kilka sal wystawowych ze zbiorami przedmiotów związanych z okolicznymi wąskotorówkami i makiety kolejowe.

CK22

Parowóz na rozstaw toru 750mm wyprodukowany przez Krauss & Co., München w 1893 roku. Pracował w Cukrowni Kruszwica (stąd jego oznaczenie) w latach 1947-1977. 10 lat po wycofaniu go z eksploatacji trafił do muzeum.

WLs50-1630

Wyprodukowana przez Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego w Poznaniu w 1964 roku. Służyła w Cukrowni Ciechanów do 1989 roku. Później trafiła do muzeum w Sochaczewie.

CBK-3

Właściwie to WLs75-68. Lokomotywa wyprodukowana przez ZNTK Poznań w 1970 roku. Służyła w Cukrowni Brześć Kujawski.

Tx 1958

Jest to tzw Brigadelokomotive, czyli produkowany w Niemczech masowo rodzaj parowozu w wielu fabrykach. Parowóz Tx1958 (nr fabr. 8675) zbudowano w 1918 roku w Zakładach “Orenstein i Koppel”. Posiada doczepny tender czteroosiowy. Był eksploatowany przez Koleje Leśne w Hajnówce. Od 1986 roku jest eksponatem w Sochaczewie.

Tw53-2565

Parowóz na tor 785mm wyprodukowany w 1955 roku w fabryce FABLOK Chrzanów. W latach 1954 – 1988 służył na Górnośląskich Kolejach Wąskotorowych. Przekazany do Sochaczewa w 1987 roku.

Lokomotywa elektryczna SIEMENS i EL05-002

Wyprodukowana w 1898 roku na tor 785mm dla kolei zakładowej huty “Zygmunt” w Bytomiu. Miała oznaczenie nr 3 i była ostatnią lokomotywą tej serii pracującą dla tej huty. Jej prędkość maksymalna to 20 km/h, a napięcie zasilania to 250V prądu stałego. Zakończyła służbę w 1992 roku. Przekazana do muzeum w 2011r.
EL05-002 to lokomotywa przemysłowa zbudowana w 1955 roku w Zakładach VEB w Hennigsdorfie. Miała dwa silniki elektryczne zasilane 550V prądu stałego. Pracowała w latach 1955-1987 w Hucie im. Ludwika Waryńskiego w Piekarach Śląskich. Od 1987 jest eksponatem w Sochaczewie.

T(b)4688

Lokomotywa parowa bezogniowa na tor 1000mm. Wyprodukowana w 1927 roku w Fabryce Richarda Hartmanna w Chemnitz. Do 1991 roku była eksploatowana w Miejskiej Gazowni Wrocław-Tarnogaj.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Post comment

Translate »