Dzień otwarty Warszawskiej Kolei Dojazdowej

Ten specjalny dzień otwarty na terenie lokomotywowni WKD w Grodzisku Mazowieckim zorganizowano w związku z obchodami Europejskiego Tygodnia Zrównoważonego Transportu. Wydarzenie miało miejsce 19 października 2021 roku. Do zwiedzenia udostępniono zabytkową halę przeglądowo-naprawczą, w której stały wagon EN80-16 oraz elektryczny zespół trakcyjny EN94-40, a także repliki riksz. Przed halą był udostępniony do zwiedzania współczesny tabor eksploatowany przez WKD – pojazdy serii EN97 i EN100. W środku na zwiedzających czekali pracownicy oraz członkowie Stowarzyszenia Klub Miłośników EKD/WKD, którzy udzielali odpowiedzi na wszelkie nurtujące pytania. Ostatnią z przygotowanych atrakcji była Izba Tradycji EKD/WKD im. Tadeusza Gawrońskiego. Wewnątrz można obejrzeć liczne eksponaty, pamiątki, modele i wiele więcej przedmiotów związanych z historią Warszawskiej Kolei Dojazdowej.

EN80-16 i EN94-40

Normalnotorowy wagon silnikowy wyprodukowany w 1926 roku przez English Electric. Jego konstrukcja jest drewniana, ma ogrzewanie elektryczne, a zasilanie odbywa się z sieci trakcyjnej o napięciu 600V. Posiada 38 miejsc siedzących na drewnianych ławkach. Wnętrze wagonu jest zdobione okuciami z mosiężnej blachy. Eksploatację zakończono w roku 1972. W latach 90 odbudowy podjęły się zakłady ZNTK Bydgoszcz tylko na podstawie zdjęć i wspomnień maszynistów. EN80-16 jest jedynym zachowanym egzemplarzem tej serii. Do 2016 roku był czynnym pojazdem historycznym. Po zmianie napięcia zasilania w sieci trakcyjnej WKD z 600V na 3000V pojazd stał się obiektem muzealnym na terenie WKD w Grodzisku Mazowieckim. Obecnie ma oznaczenie EKD 16. EN94-40 jest jednym z kilku zachowanych egzemplarzy tej serii. Produkowano je w latach 1968-1972 w zakładach Pafawag Wrocław. Eksploatowano je do 2016 roku, kiedy to zmieniono napięcie zasilania WKD.

Translate »